Support

Meest gestelde vragen

We begrijpen dat je vragen kunt hebben. Waarschijnlijk kun je het antwoord op deze pagina vinden. Blijf je toch met je vraag zitten? Neem dan contact met ons op, deze gegevens vind je hier.

Algemeen

De Nederlandse overheid heeft bepaald dat tussen 1 juli en 31 december 2022 de BTW op je energierekening tijdelijk wordt verlaagd van 21% naar 6%. Hierdoor zal je voorschot ook wijzigen.

Je ontvangt op 1 juni jouw voorschot voor de maand juli, deze zal dus lager zijn door de verlaging van het BTW tarief. Op 1 december ontvangt u weer een voorschotfactuur met 21% BTW.

Indien je jouw voorschotbedrag hebt vastgezet zal het bedrag niet wijzigen. Je wordt natuurlijk wel belast met 6% BTW in deze periode. Op je jaarrekening wordt dit correct berekend.

Wij zijn niet voor niets dé energieleverancier voor zakelijk Nederland. We leveren energie aan ZZP-ers, MKB-ers, grootzakelijke klanten en klanten met meerdere panden (multisite). Dit doen we niet alleen voor jou, maar ook met jou. We wachten niet alleen in het stopcontact tot jij die 230 volt eruit haalt, maar helpen je ook graag met onze goede service.

De bronsamenstelling kun je vinden op deze pagina.

Nee, helaas niet. Wij zijn niet voor niets dé energieleverancier voor zakelijk Nederland. We leveren energie aan ZZP-ers, MKB-ers, grootzakelijke klanten en klanten met meerdere panden (multisite).

Ja, je kunt ons bezoeken in Oosterhout. Je dient hiervoor wel een afspraak te maken, dit kan telefonisch of per e-mail. Zie hier onze contactgegevens.

Wanneer je een stroomstoring hebt of een gaslucht ruikt, kun je dit direct melden via het gratis Nationaal storingsnummer gas en stroom: 0800-9009 (24 uur per dag bereikbaar).

Aanmelden

Dat kan eenvoudig via direct aanmelden. Hier ontvang je direct jouw persoonlijke aanbod.

Ja, je kunt je met spoed bij ons aanmelden. Wij zorgen dan dat de netbeheerder binnen 24u bericht krijgt dat je bij ons aangesloten bent. Neem hiervoor telefonisch contact op met onze klantenservice.

Het beste kun je telefonisch contact met ons opnemen. Dan maken we meteen een scherpe offerte en zorgen we dat al je aansluitingen gekoppeld worden in onze systemen, zo blijft het overzichtelijk en kun je er zelfs voor kiezen om slechts één verzamelfactuur per maand te ontvangen.

Contract

Bij een vast contract ben je de totale looptijd van het contract zeker van één vaste prijs. Bij een variabel contract wijzigt maximaal 12 keer per jaar de prijs van een kWh elektriciteit of een m3 gas. Dit is afhankelijk van of de prijzen op de energiemarkt dalen of stijgen. Bij een EPEXspot contract betaal je elk uur de prijs die op dat moment geldt op de beurs. Elke middag maken we de prijzen bekend voor de komende dag.

Bij een klein-verbruik aansluiting krijg je slechts één rekening met daarop alle kosten zoals verbruik, vaste leveringskosten, energiebelastingen en netbeheerkosten. Bij een groot-verbruik aansluiting dien je zelf een contract te regelen met de netbeheerder en een meetbedrijf naar keuze.

Deze vind je in onze algemene voorwaarden.

Je kunt maandelijks opzeggen, echter zit hier wel een wettelijke vergoeding aan indien je vroegtijdig je contract beëindigd. Deze tarieven vind je in de algemene voorwaarden. Indien je contract bijna afloopt, al is afgelopen, of wanneer je een variabel contract hebt, kun je maandelijks opzeggen zonder vergoeding.

TWEE30 neemt vanzelf contact met je op aan het eind van je contractperiode, je kunt dan zelf aangeven dat je jouw contract wilt verlengen. Natuurlijk kun je dit ook zelf aan ons doorgeven, telefonisch of via het contactformulier.

Je dient een eigen contract aan te gaan met de netbeheerder en een meetbedrijf naar keuze. De netbeheerder is regio afhankelijk. Voor een meetbedrijf kun je het MV Register van TenneT raadplegen.

Voorschot & termijnbedrag

Bij een klein-zakelijk vast contract zijn de kosten voor levering, de energiebelasting, opslag duurzame energie, vermindering energiebelasting, netbeheerkosten en BTW opgenomen in het termijnbedrag. De totale jaarkosten worden gedeeld door 12 maanden en dit wordt maandelijks aan je gefactureerd. Het voorschotbedrag is zo goed mogelijk afgestemd op jouw persoonlijke situatie. Dit hebben wij vastgesteld bij aanvang van je verzoek tot levering op basis van het door de netbeheerder aangegeven standaard jaarverbruik van jouw aansluiting.

Bij een groot-zakelijk vast contract ontvang je, voor de netbeheerkosten en gebruik van de meter, een aparte factuur vanuit de netbeheerder en het meetbedrijf.

Ja dat kan. Je kunt dit via de mijn.TWEE30.nl omgeving doen. Wil je meer dan 25% verlagen of verhogen? Dan kun je telefonisch contact opnemen of een e-mail sturen naar de klantenservice. We kijken dan samen naar de mogelijkheden.

Bij een EPEXspot contract betaal je in plaats van maandelijks vooraf een voorschotbedrag, elke maand achteraf voor hetgeen je hebt verbruikt tegen de variabele tarieven van de EPEXspot beurs.

Betalingen

TWEE30 brengt vrijwel direct na de totstandkoming van een aansluiting een maandelijks voorschotbedrag in rekening. Dit eerste voorschot betreft het resterende deel van de lopende maand. De eerste betaling doe je binnen 14 dagen. Kies je voor automatische incasso? Dan wordt het de 5e of 25e dag van de maand geïncasseerd. Bij een EPEXspot contract zal dit de eerstvolgende maand erop plaatsvinden.

Wij bieden je de mogelijk om per automatische incasso of per handmatige overschrijving te betalen. De betaaltermijn voor handmatige betalingen is 14 dagen.

Dit kun je regelen opmijn.TWEE30.nl of door telefonisch contact op te nemen met onze klantenservice.

Het termijnbedrag wordt maandelijks op de 25e dag van de maand geïncasseerd. Indien de betaling mislukt proberen we het nog een tweede keer op de 5e dag van de eerstvolgende maand.

Vanzelfsprekend moet je de rekeningen van TWEE30 binnen de betaaltermijn betalen. Wanneer dit niet lukt, ontvang je van ons een betalingsherinnering met het verzoek om zo snel mogelijk te betalen. Ontvangen wij hierna nog geen betaling? Dan zullen wij je een aanmaning sturen. Hiervoor brengen wij aanmaningskosten in rekening.

Wanneer je bijvoorbeeld een hoge jaarafrekening echt niet direct kunt betalen, dan is het verstandig om ons dit zo spoedig mogelijk na ontvangst van de rekening schriftelijk of telefonisch te laten weten. TWEE30 kijkt dan samen met jou naar een oplossing. TWEE30 is echter niet verplicht om een betalingsregeling met jou te treffen. Het moet een oplossing zijn voor het betaalprobleem en je moet in staat zijn jouw schuld door middel van maximaal drie betalingstermijnen te voldoen. Ook je andere rekeningen, bijvoorbeeld de maandelijkse voorschotnota’s, dien je op tijd te blijven betalen.

Wij maken de betalingen maandelijks over. Indien je een tegoed hebt, zal dit dus binnen 1 maand op je rekening staan. Mocht je dit bedrag dringend nodig hebben, neem dan even telefonisch contact met ons op, of stuur een mail naar onze klantenservice.

Jaar – en eindafrekening

Je ontvangt jouw jaarnota nadat wij je 12 maanden energie hebben geleverd. Wij zullen je dan vragen de meterstanden aan te leveren of de standen automatisch opvragen uit je slimme meter. Je ontvangt de jaarnota vervolgens binnen 6 weken.

Als je bent overgestapt naar een andere energieleverancier of je hebt je contract beëindigd, sturen wij je binnen 6 weken de eindnota toe.

Bij het bepalen van je nieuwe voorschotbedrag wordt rekening gehouden met verschillende factoren. Het uitgangspunt blijft jouw jaarverbruik. Stijgingen van de energieprijzen en de energiebelasting zijn echter ook van invloed op de hoogte van het termijnbedrag. Door de mogelijke kostenverhogingen alvast in je voorschotbedrag te verrekenen, kom je aan het eind van het jaar niet voor onaangename verrassingen te staan.

Er zijn verschillende oorzaken waardoor je nota hoger kan uitvallen dan verwacht. Kijk in eerste instantie of de eindstanden op je nota in de buurt liggen van de standen op jouw meter(s). De mogelijkheid bestaat dat deze zijn geschat of onjuist zijn doorgekomen. Ook als je meterstanden vorig jaar te laag geschat zijn, kan het voorkomen dat je nu moet bijbetalen.

Meters & standen

Het maximale vermogen dat je kunt gebruiken. Bij een klein-verbruikaansluiting is dit tot maximaal 3x80A of 25 m3 per uur.

Voor wijzigingen aan je elektra- of gasmeter kun je terecht bij de netbeheerder. Deze kun je vinden op eancodeboek.nl.

Een slimme meter is een op afstand uitleesbare elektriciteits- en/of gasmeter.

In principe krijgen alle kleine bedrijven in Nederland slimme meters aangeboden. Wil je de slimme meter vroegtijdig laten plaatsen, dan kun je hiervoor contact opnemen met je netbeheerder. Voor vroegtijdige plaatsing wordt €72,60 door de netbeheerder in rekening gebracht.

Bij een dubbele meting wordt er onderscheid gemaakt tussen enerzijds de kWh die je op werkdagen overdag gebruikt en anderzijds het verbruik in de nacht en in het weekend. Een overgang van enkel naar dubbel of terug wordt door de netbeheerder uitgevoerd.

Het normaal tarief geldt van maandag tot en met vrijdag van 7:00u tot 21:00u in Noord-Brabant en Limburg. In de rest van het land geldt dit van 7:00u tot 23:00u. De overige tijden geldt het laag tarief. Dit is ’s avonds laat, ’s nachts en in het weekend. Ook feestdagen (1 januari, 1e en 2e Paasdag, Koningsdag, Hemelvaartsdag, 1e en 2e Pinksterdag, 1e en 2e Kerstdag) gelden als laag tarief.

Bij de start van levering, bij de jaarrekening of als wij stoppen met leveren aan jou, dien je jouw meterstanden door te geven. Indien je een slimme meter hebt zullen wij deze automatisch uitlezen.

Je kunt de meterstanden naar ons mailen. Graag ontvangen wij dan ook direct een foto van de meter waarbij de telwerk(en) en meternummer duidelijk leesbaar zijn.

Als je jouw meterstanden niet op tijd aanlevert en / of wanneer deze teveel afwijken van de door de netwerkbeheerder vermeende standen, maakt de netbeheerder een schatting van jouw standen. Deze schatting kan afwijken van de werkelijke meterstanden. Het is daarom dan ook belangrijk dat je tijdig deze standen aan ons doorgeeft.

Je geeft de standen door die op het telwerk staan. Als je een normale meter hebt zijn dit één of twee standen met een I en II ervoor. Als je een slimme meter hebt moet je de standen doorgeven met deze codes: 1.8.1., 1.8.2., 2.8.1. en 2.8.2.

Energiebelasting

Dit is een belastingvorm die wordt geheven over elektriciteit en gas. Het bedrag geldt per verbruikte kWh en m3 gas en wordt jaarlijks per 1 januari gewijzigd. De actuele tarieven kun je vinden op de site van de belastingdienst.

Ja, net als over de overige producten op de energierekening wordt ook over de energiebelasting BTW geheven.

De heffingskorting energiebelasting is een vast bedrag per elektriciteitsaansluiting dat in mindering wordt gebracht op de verschuldigde energiebelasting. TWEE30 verrekent dit bedrag via de maandelijkse voorschotten en op de jaarafrekening. Op de specificatie van de afrekening staat een kopje ‘Energiebelasting’ waaronder ook de heffingskorting energiebelasting staat vermeldt. Is de verbruiksperiode korter of langer, dan wordt de heffingskorting naar evenredigheid berekend.

Netbeheerder

Een netbeheerder is een vennootschap die op grond van de wet is aangewezen voor het beheer van één of meerdere netten. Hierbij onderscheiden we regionale en landelijke netbeheerders.

Deze kun je vinden op eancodeboek.nl

De regionale netbeheerder moet het optimaal functioneren van de vrije energiemarkt mogelijk maken, waarbij de belangen van zowel de consument als de leverancier worden gediend. Een belangrijke taak is het onderhoud van de netten die aan de beheerder zijn toegekend, voor een optimale veiligheid en betrouwbaarheid. De beheerder legt ook nieuwe netten aan en draagt zorg voor voldoende reservecapaciteit. De netbeheerder is verplicht iedere partij die daar om verzoekt toegang te bieden tot het elektriciteitsnet, ongeacht wie de stroomleverancier is. Dit geldt zowel voor de aanbieder als afnemer van de elektriciteit. Net als een meetbedrijf kan de netbeheerder ook zorgdragen voor de bemetering. De netbeheerder mag daarbij geen onderscheid maken tussen een afnemer die van leverancier wenst te veranderen of een afnemer die niet wisselt van energieleverancier.

De taak van de landelijke netbeheerder elektriciteit (Tennet) is tweeledig. Allereerst het leveren van de aansluit- en transportdiensten met het 380/220/150 kV-net, inclusief het beheer van de buitenland verbindingen. Daarnaast levert de landelijke netbeheerder systeemdiensten in zijn taak van system-operator (SO). De beheerstaken van het 380- en 220 kV-net zijn vergelijkbaar met die van de regionale netbeheerder, uitgebreid met het beheer van de verbindingen met het buitenland. Hiermee wordt de import en export van elektriciteit mogelijk gemaakt.

Het beheer over een netwerk ligt vast. Dus wie je netbeheerder is, wordt regionaal bepaald. De energieleverancier levert je de energie die je gebruikt. Hij wekt deze energie zelf op en/of koopt deze in bij producenten of tussenhandelaren. Voorwaarde is wel dat deze leverancier over een leveringsvergunning beschikt. Een overzicht van alle erkende energieleveranciers zoals TWEE30 met vergunning vind je op de website van de ACM.

Duurzame energie

Dat mag wel, maar het hoeft niet. Als je een kleinverbruiker bent, mag je huidige meter blijven zitten tot het einde van zijn levensduur of tot het moment waarop deze om andere redenen moet worden vervangen.

Indien je duurzame elektriciteit produceert en deze elektriciteit terugvoert op het net, betaalt TWEE30 je hiervoor een prima vergoeding. Let op dat je aangeeft bij de netbeheerder dat je zonnepanelen hebt. Dit kunt je doen door deze aan te melden op www.energieleveren.nl. Indien dit niet bekend is bij de netbeheerder wordt je teruglevering niet geregistreerd.

Saldering komt aan de orde als er zowel verbruik als productie op één aansluiting voorkomt. Meestal is dit als een bedrijf ook zonnepanelen heeft geïnstalleerd. Salderen houdt in dat verbruik en productie eerst van elkaar worden afgetrokken voordat de rekening wordt opgemaakt. Bij een oude mechanische meter gaat dat vanzelf doordat de schijf achteruit draait. Bij de modernere meter is achteruit draaien geblokkeerd. Bij de nog nieuwere meters zijn er twee telwerken, één voor afname, en één voor invoeding (of teruglevering). Saldering geldt alleen voor aansluitingen tot en met 3x80A. Is je aansluiting groter neem dan contact op met ons.
constructiewerker

Meld je direct aan

Heb je een keuze gemaakt? Mooi! Klik op onderstaande button om direct een scherp aanbod te ontvangen en je aan te melden.